987 Cayman GCR 3900S
Ons laatste project als opvolger van de 996 X51 , de basis van dit project is een Cayman S 987 serie 1 met een 3.4ltr motor.
De type aanduiding GCR staat voor Gugten-Cargraphic-RUF , wij hebben deze Cayman gebouwd met de mooiste componenten van de beide Duitste tuners waar wij importeur van zijn.
Wij hebben van de normale 3.4ltr een 3.9 ltr versie gemaakt o,a doormiddel van Westwood Ductail cilinder bussen met een boring van 100mm, dit samen met een krukas van de 997 3,8ltr brengt de standaad motor op een grotere cilinder inhoud voor de drijfstangen hebben wij de ultralichte en sterke CARILLO's gebruikt.
Het inlaat traject is aangepast met een groter gasklep huis van de 997GT3 RS en een IPD Competition Plenum het gasklephuis krijgt hierdoor een 82mm diameter gasklep ipv 74mm dit in combinatie met een BMC sportfilter.
Het uitlaat traject is van CARGRAPHIC met spruitstukken met grotere diameter en getrimde lengte en 2x 200 Cell sport Katalisatoren en CARGRAPHIC kleppen uitlaat. Het carter is aangepast met een LN Enginering X51 "deep sump" hierdoor wordt de olie inhoud met 1.8 liter vergroot en is het carter gelijk voorzien van "axiaal "schotten.
Voor de koeling gebruiken wij onze koel modificatie met grotere waterpomp en LN thermostaat aan de voorzijde is een extra radiateur ( van GT3/turbo) gemonteerd naast de gebruikelijke twee radiatoren.
De nokkenassen zijn standaard , de reden hiervan is dat ik meer op was naar koppel dan PK's in de hogere toerentallen.
De koppeling is een sport koppeling van ZF-Sachs met verzwaarde drukgroep.
Eenmaal klaar laten we alles op een rollenbank fine tunen en verwachten tussen de 390 - 410 pk uit te komen. ( inmiddels gedaan)
Uiteindelijk komt er op de rollenbank een kleine 390PK uit rollen maar en dit is veel mooier een koppel van 401NM bij 2250rpm! een maximum koppel van 443NM bij 4250rpm! ter vergelijk een 997GT3 2008 levert 402NM bij 6250rpm.
Onze 3.9 ltr levert over de gehele powerband van 2250 tot 6950rpm NIET onder de 400NM !
Het onderstel is uitgerust met een BILSTEIN PSS10 set en meervoudig instelbaar.
Als velgen zijn de 8.5x19 en 10x19 gesmede RUF velgen gemonteerd met MICHELIN Pilot CUP2 met de maten 235/35-19 en 265/35-19 .
De voorremmen worden 6 pod BREMBO met " floating " 355mm remschijven deze schijven met adaptor zijn aanzienlijk lichter dan de standaard remschijven en niet zo extreem duur als Keramische schijven
Remslangen zijn van het type "stahlflex"met ATE racing remvloeistof.
De voorbumper is van RUF en gefabriceerd in PU ( net als de org. bumper) .
De achterspoiler is een "zicht" Carbon versie van de Cayman R deze is ultra licht.
Het interieur is op meerdere punten bekleed in zwart Alacantara en voor de aangepaste RECARO Pole Position stoelen hebben wij een Schotse ruit patroon uitgekozen.
Het standaard stuur is bekleed in Alcantara met geperforeerde leren handgrepen .
De Aluminium pedalen en mattenset zijn van Ruf , het audio gedeelte is omgebouwd naar een BOSE systeem.
Het audio/navi systeem is van Alpine met de modernste toepasingen als Apple of Android Carplay met de mogelijkheid div app's te gebruiken , daarnaast is er een andere versterker gebruikt om het geluid optimaal weer te geven.
Deze Cayman staat inmiddels te koop en is tegen meerprijs leverbaar met een Tractive onderstel.
Extra koeler gelijk aan GT3 en GT2 deze is noodzakelijk voor de plannen die wij met de auto hebben